Wednesday 25 January 2012

[DIY] : Tutorial Fabric Flower

Assalamualaikum =)

Hye beautiful.. hows ur CNY holiday? mesti best. Hehehe.. Harini aku rasa nak share tutorial fabric flower. Aku rasa ramai dah buat tutorial ni kot. Tapi aku nak buat jugak. Ngeh3. Tutorial nih, aku belajar dari sifu Intan. So, aku panjang panjang kan lagi ilmu dia. hee. mandai lah aku kan? Bak kata warga NCOL, sharing is sexy.  Nuf said. Kita straigh to da point k.

Bahan - bahan :
1. Kain
2. Jarum
3. Benang

haaa. sikit je kan bahan-bahannya? hehe.

Cara - cara :

1.     Potong kain memanjang. Buat 3 saiz. Kalau nak banyak tingkat / kelopak, buat la lebih. tapi rasanya kalau lebih macam dah serabut. hehehe. Saiz yang aku guna : 11 3/4 inch x 3 1/4 inch, 9 3/4 inch x 2.5 inch, 8 inch x 1 3/4 inch. **abaikan background die ye**



2.     Jahit / cantumkan kedua dua hujung kain tadi. Aku guna mesin jahit je. Kalau guna tangan boleh. Tapi masak lah nak jahit banyak banyak kan.=)



3.      Haaa... nanti dah siap jahit akan jadi macam gambar kat bawah ni lah.  Sila abaikan tangan yang gebus itu.hahaha..



4.      Sesudah itu, eceh!! skema laks ayat aku.. hehe. Dah settle cantum kain tu, boleh lah lipat kain tu jadi macam.... tak tau nak describe, tengok je la gambar bawah ni ye kawan kawan. =)



5.     Ok, setakat 4 step ni faham tak kekawan? hehehe.. Next, aku lebih suka iron kain yang kita dah lipat tadi. Bagi kemas sikit. Aku nak jahit pun sonang. Takde la asik nak kena pin or pegang die bagi statik. Ngeh2.. Dah iron, dia jadi macam ni.. 



6.     Dah iron cantik dan kemas, masa untuk bentuk jadi bunga.. yeah..!!! Excited sikit. hehehe. Nak jadikan bunga yang cantik menawan , kita cuma perlu jahit jelujur je kekawan. Senang kan?  Tapi, ingat tau, jahit part yang terbuka tu. Jahit sampai habis..!! =)



7.    Dah penat ke uols? ehehe... bawak bertenang. Dah sampai final step dah ni. Part ni paling best. Sebabnya kita dapat tengok die menjadi.. Yeah...!! hehe.. Dah siap jelujur keliling, uols tarik je hujung benang tu sampai die kerepot kerepot. Erk! bahasa apa lah yang aku guna. hahaha. Tarik dan matikan jahitan bila kita rsa kerepot kerepot dia dah cantik. Tadaaa...!!! Magic..!! terus siap dah banyak. hihihi.



Selamat Mencuba..!! Senang je kan? Cuba jangan tak cuba.. Tanx to my sifu, Intan. dia memang sangat superb bab DIY. peace! hehehe.. 



Nota Cinta : Ya Allah, permudahkanlah urusan kami, murahkanlah rezeki kami.. Amin.. =)

4 comments:

  1. lawa...tgh in kan bunga ni skrg? hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. tq nana.. kredit tok guru intan la.. ;p
      haah, tgh in. Tapi nanti dah sampai masa wedd kite, out dated kot. Sbbnye,mjlis lmbt lg. lps raya. hahaha

      Delete
  2. chantek..! awak sgt rajin.! i like.. all d best for ur preps..! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi... ape renee? rajin? Ya Allah... betapa seksa nak siapkan 300 bunga.. haha.. terpaksa merajinkan diri. bajet bride katekn.. ;p

      Delete